Kees Jan van der Klooster geeft gastles op school

Door Aat van Heest-van der Wende

Meedoen is belangrijker dan winnen en iedereen hoort erbij.....een belangrijke les!"

De paralympische kampioen Kees-Jan van der Klooster, geboren in Zeeland, brak als enthousiaste snowboarder op 23 jarige leeftijd tijdens een val zijn rug. Deze val, ruim 20 jaar geleden, maakte hem, verlamd vanaf zijn ribben, voor altijd een 'mens met een handicap"

Vooraan staat; een mens..net als wij!

Kees Jan kwam met groot plezier en enthousiasme met een bus vol rolstoelen naar het eiland om de kinderen op Jenaplanschool ‘t Kompas in den Bommel en de kinderen van de Eben- Haëzerschool uit Goedereede Havenhoofd een belangrijke les te leren.

Ademloos luisterden de kinderen naar zijn levensverhaal en zagen zij hem als zit-ski kampioen tijdens de paralympische spelen onder andere in Vancouver over de piste suizen.

Kees Jan vertelde de kinderen over mensen die leven met een beperking, lichamelijk, geestelijk en psychisch en hoe belangrijk het is om te leren zelfstandig te zijn waar het kan. Doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen opbouwen met respect voor jezelf en iedereen.

Alle kinderen  komen teleurstellingen en moeilijkheden tegen in hun leven en wat is het mooi en waardevol om te horen en te zien hoe je hier op eigen kracht en met mensen om je heen en ook vanuit je geloof mee kunt leren leven en toch een prachtig en volwaardig  leven kunt hebben.

Kees Jan is de drijvende kracht achter KJ projects, het wheelchair skillsteam,  en begeleidt en helpt kinderen met een beperking en in de rolstoel. Ook zet hij zich in voor een samenleving die toegankelijk en open is voor mensen met een beperking, zodat zij zich ook optimaal deel van de maatschappij kunnen voelen.

Na de les in de klas kwam voor de kinderen het moment om in de gymzaal zelf te oefenen in de lichtgewicht en buigzame rolstoelen. Dat viel zeker niet mee en ook hier werd duidelijk dat je elkaar in de wereld echt moet helpen.

Een onvergetelijke levensles die prachtig past bij de schoolbrede thema's over de Olympische Winterspelen.